Från och med den 17 juli 2022 ska offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en intern visselblåsarfunktion. Från och med den 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda.
Visselblåsarlagen innebär att företag med över 50 anställda måste kunna garantera inte bara sina heltidsanställda utan en bred krets av personer ska kunna använda visselblåsarsystemet och skyddas mot repressalier. Utöver anställda ska bland andra volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare ingå i den skyddade personkretsen– sammanfattat alla som utför något arbete å företagets vägnar. Företag måste också ge potentiella visselblåsare information om visselblåsning, och se till att inkomna ärenden hanteras korrekt.
Vad är en visselblåsning?
Rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang av information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.
Vad är då en visselblåsare?
En visselblåsare är någon som rapporterar/slår larm om oegentligheter och missförhållanden, ofta på den egna arbetsplatsen. Det kan till exempel vara att mutor tagits emot i samband med en offentlig upphandling eller att skattepengar använts för dyra nöjesresor.
Vad menas med missförhållanden?
Med missförhållanden menas alla typer av försummelser eller oegentligheter, oavsett om de beror på medvetet agerande eller oaktsamhet. Även olika typer av försummelser eller oegentligheter som ännu inte har inträffat, men som högst sannolikt kommer att inträffa, kan vara ett missförhållande. Försök att dölja missförhållanden kan i sig utgöra ett missförhållande. Missförhållandet behöver inte vara aktuellt eller pågående.
Vad är en visselblåsarlösning?
Det finns olika varianter av visselblåsarlösningar.
Ett visselblåsarsystem är en rapporteringskanal för information om missförhållanden och oegentligheter på arbetsplatsen. Genom systemet ska information om missförhållanden eller oegentligheter kunna rapporteras anonymt. Den som rapporterar ska inte riskera att drabbas av repressalier eller negativa konsekvenser.
Visselblåsarlagen ställer inte några krav på att det ska finnas ett tekniskt system för rapportering. Lagen beskriver i stället vilka funktioner eller krav ett internt visselblåsarsystem ska uppfylla.
Det innebär att visselblåsarsystem kan se olika ut men ändå uppfylla lagkraven.
Vad är syftet med en visselblåsarfunktion?
En visselblåsarfunktion är en kanal där man ska kunna rapportera allvarliga missförhållanden i arbetsrelaterade sammanhang som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram. Visselblåsarfunktionen ska kunna användas i de fall där det inte hjälper att rapportera internt, men också i andra fall – till exempel om den information som rapporteras inte är lämplig att rapportera om internt. Därutöver ska det säkerställas att ingen som slår larm riskerar repressalier.
Vilken typ av händelser ska rapporteras i en visselblåsarfunktion?
Typ av händelser beskrivs i lagen som ”information om missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram” https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2021890-om-skydd-for-personer-som_sfs-2021-890/ (1 kap. 2 § 1 st.) Lagen gäller även information om missförhållanden som utgörs av ett handlande eller underlåtenhet som strider mot 3 punkter som beskrivs närmre i 1 kap. 2 § 2 st.
Vad är en visselblåsning?
Rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang av information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.
Vad menas med rapport eller rapportering?
Med rapport eller rapportering menas tre olika varianter av muntligt eller skriftligt lämnande av information om missförhållanden:
Vad innebär det att den funktion som hanterar rapportering ska vara oberoende och självständig?
Ett viktigt krav i visselblåsarlagen är att funktionen som hanterar rapporteringen är oberoende och självständig. Det kan vara antingen en person eller en grupp personer som hanterar rapporteringskanalen. Det bör handla om en snäv krets av personer.
De som utses ska ha ett visst mandat att agera utan verksamhetsutövarens godkännande, till exempel mandat att inleda och avsluta utredningar eller ha frihet att formulera slutsatser från uppföljningen av rapporter utan att verksamhetsutövaren godkänner slutsatserna.
Ett annat sätt att stärka oberoende och självständighet är att behöriga personer inte rapporterar enligt den ordinarie hierarkin i verksamheten, utan direkt till en högre nivå som till exempel en styrelse, chefsjurist eller revisor.
I oberoende och självständighet ligger också att verksamhetsutövaren inte får vidta bestraffande åtgärder mot en behörig person eller enhet på grund av att denne utför sina arbetsuppgifter.
Vad menas med allmänintresse?
För att det ska finnas ett allmänintresse ska det gälla allvarliga förhållanden angå en krets som kan betecknas som allmänheten
finnas ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram. Det kan till exempel gälla vanliga och systematiska missförhållanden som det finns ett samhällsintresse av att de rättas till eller avbryts. Missförhållandet behöver inte vara aktuellt eller pågående, det kan även gälla rapportering av avslutade och helt utagerade missförhållanden. Däremot omfattas normalt inte information som endast rör den rapporterande personens eget arbets- eller anställningsförhållande av lagen.
Vad krävs för att en visselblåsare ska omfattas av lagens skydd mot repressalier?
Lagens skydd mot repressalier gäller enbart för rapportering av missförhållanden som
har uppstått eller som högst sannolikt kommer att uppstå i den verksamhet som den rapporterande personen är, har varit eller kan komma att bli verksam i, eller
i en annan verksamhet som den rapporterande personen är eller har varit i kontakt med genom sitt arbete
Den som rapporterar ska också vid tidpunkten för rapporteringen ha en rimlig anledning att anta att informationen om missförhållandena var sann.
Måste jag visselblåsa internt innan jag visselblåser till en myndighet?
Nej, det är inte nödvändigt. En extern rapporteringskanal kan till exempel användas om den rapporterande personen inte tror att rapportering till en intern rapporteringskanal hos den berörda verksamhetsutövaren skulle innebära en objektiv och saklig hantering. Det gäller under förutsättning att det handlar om frågor som faller inom den behöriga myndighetens område och därmed kopplat till EU:s rättsakter.
På vilka sätt ska man kunna rapportera via interna kanaler?
Genom de interna kanalerna ska en rapporterande person kunna rapportera skriftligt, muntligt och vid ett fysiskt möte. inom en rimlig tid.
Den som rapporterar ska få en bekräftelse inom sju dagar på att rapporten är mottagen. Det gäller dock inte om personen avsagt sig rätten att få en bekräftelse. Det gäller inte heller om mottagaren kan anta att en bekräftelse skulle avslöja personens identitet. Det kan till exempel handla om att personen använder sin e-postadress som används i anställningen. Om en bekräftelse då skickas till denna e-postadress kan det innebära en risk för att andra får kännedom om att personen rapporterat, och därmed avslöjar dennes identitet.
Den person som rapporterar ska också i rimlig omfattning inom tre månader eller om det finns särskilda skäl sex månader få återkoppling om vilka åtgärder som vidtagits som uppföljning. Den rapporterande personen ska få information om uppföljningen på ett så heltäckande sätt som möjligt. Det innebär dock att man inte nödvändigtvis alltid har rätt att få information om samtliga åtgärder som har vidtagits som uppföljning och skälen för dem. Det kan finnas hinder att återkoppla till exempel på grund av tystnadsplikt och sekretess.
Om det blir aktuellt ska den som rapporterar få information om att en uppgift som kan identifiera denne kommer att lämnas ut, om inte informationen gör att syftet med uppföljningen eller åtgärderna hindras eller försvåras. Uppgifter som kan identifiera en person är namn, personnummer och adress. Det kan också vara en uppgift om var personen arbetar eller vilken funktion personen har i organisationen.
Vi behöver effektiva användarvänliga och rättssäkra lösningar för att kunna ha ett effektivt visselblåsarsystem där alla känner sig säkra och trygga att vid behov känna sig trygg att blåsa i visslan när oegentligheter förekommer
Vi erbjuder er alltid personlig guidning och hjälp. Vi på Assistans Controller ser till att lösa er problem enkelt, kostnadseffektivt och långsiktigt hållbart!
Varmt välkommna att höra av er till oss på Assistans Controller!
Innehållet som anges här kan inte visas på grund av dina aktuella cookie-inställningar.
Denna webbplats kan erbjuda innehåll eller funktionalitet som tillhandahålls av tredje part på eget ansvar. Dessa tredje parter kan ställa in sina egna cookies, t.ex. för att spåra användaraktivitet eller för att anpassa och optimera sina erbjudanden.
Denna webbplats använder cookies för att ge besökarna en optimal användarupplevelse. Vissa tredjepartsinnehåll visas endast om "Tredjepartsinnehåll" är aktiverat.